tisdag 14 oktober 2008

Kan själv!


När man är en stor tjej, som jag, vill man ju gärna hjälpa till lite hemma. Har förstått att mamma och pappa blir glada när brorsan plockar ur diskmaskinen, eller syrran hämtar posten, så idag tänkte jag att jag skulle dra mitt strå till stacken. Jag började min hjälpsamma dag med att alldeles själv bära min blöja till sopskåpet, öppnade dörren och slängde den i soppåsen, MEN...hittade samtidigt något roligt. Någon (läs mamma) hade glömt köpa nya dammsugarpåsar så någon (läs pappa) hade tömt den gamla dammsugarpåsen för att återanvända den igen, och nu hittade någon (läs jag) detta roliga hie med damm och skräp, och jag var ju bara tvungen att pilla lite, och rätt som det var hade vi visst äckeldamm över halva köksgolvet. Men jag slängde iallafall min blöja själv!


Sen skulle mamma laga lunch, hon tog fram en gryta och ett durkslag, sen ringde telefonen. Jag tänkte att nu ska jag hjälpa mamma med lunchen så jag tog fram en gryta jag också, och så en gryta till, å en till, å en till...värst vad MÅNGA grytor vi hade! Men tillslut hade jag iallafall fått ut alla och gick då vidare till "plastbunkeskåpet" där jag sett mamma rota runt. Tänkte bara plocka fram en sil eller nåt men ju mer jag tittade ju fler fina färgglada bunkar hittade jag. På mindre än ett ögonblick hade jag rensat två hyllor. Mamma kom tillbaka ut i köket och det verkade som om hon trots allt inte behövde fler grytor eller bunkar för hon tryckte tillbaka allt i skåpen igen, typiskt, när man för en gång skull tänker hjälpa till.


I kväll tänkte jag testa att blanda min välling själv, jag menar hur svårt kan det va, lite vatten och så i med pulver och skaka...hmm, hur var det nu? Skulle man skruva på locket innan man började skaka eller efter?

Inga kommentarer: