måndag 2 januari 2012

Babynest och amningskudde

Hittade bra beskrivningar på nätet om hur man syr ett babynest och amningskudde.

Mönster och beskrivning till babynestet hittade jag HÄR


Som fyllning använde jag ett IKEAtäcke då jag inte hade någon vadd hemma och som vanligt ville bli klar direkt ;o) Bädden var jättelätt att sy, det mest krångliga var nog att trä i bandet som går runt om då bandet lossnade från säkerhetsnålen ungefär en miljon gånger ;o) men med lite tejp höll sig bandet på plats tillslut.


Kanske att nestet blev lite i kortaste laget, kan tipsa om att förlänga måtten lite så att bebis inte växer ur det på en vecka, men å andra sidan kan man ju knyta upp bandet och låta nederdelen vara öppen.



Till amningskudden hittade jag mått HÄR

Jag körde på den största storleken men smalade av "benen" något (snålade med tyg ;o) ) Slaktade 2½ IKEAkuddar ( måste komma ihåg att besöka täcke-kudd-avdelningen nästa gång jag är på Ikea för nu börjar husvagnsutrustningen tryta, ooops! ) och använde som stoppning.

Båda dessa alster är lätta att sy och blev klara på en kväll, rekommenderar verkligen alla bebisväntare att damma av symaskinen och rota fram några meter bomullstyg och sätta igång att skapa :o)

1 kommentar:

Lisa sa...

Fina saker! Funderar lite på amningskudden eftersom den jag har är någon stenhård historia som man måste knäppa fast runt midjan.