söndag 16 augusti 2009

Jag har sytt!!

Jo det är sant, efter veckors ja kanske månaders uppehåll från symaskinen, fick jag ett ryck och tänkte sy ihop en tröja åt mig själv. Hade inget mönster utan ritade efter ett linne jag hade i närheten. Linnet var i elasiskt tyg och mitt nyinköpta tyg från S&S var oxå stretch så glad i hågen började jag rita av linnet, la till sömnsmån plus lite extra och satte saxen i tyget.
Vet inte om man kan skylla på värme, stress eller om jag helt enkelt tappat stinget helt vad det gäller symaskinen, men när jag sytt ihop axelsömmar o sidosömmar och skulle prova min skapelse, tog det tvärstopp. Inte en chans att jag skulle få plats i detta ormskinn. Någon stretch på bredden var det inte tal om, tyget var helt stumt, däremot på längden! Ja jisses, där kunde jag dra och dra så tröjan blev hur lång som helst ;O)
Kanske dax att gå en sykurs, byta glasögon eller helt enkelt stuva undan symaskinen för gott. Jag menar, herregud, hur kan man missa att kolla vilket håll på tyget som är stretch? Blir så trött på mig själv.
Nåväl, någon bild på min lyktstolpetröja kan jag lova att ni slipper se;O) Kanske att jag gör ett nytt försök nån dag, om 20 år eller så...

4 kommentarer:

Ulrica sa...

Nu ska vi inte vara sådana ;) Jag vet ju hur duktig du är! :) Misstag kan kan alla begå, t.o.m proffs :) Hoppas att allt är bra med dig!:)

Madelene sa...

Skönt att ha haft ett uppehåll från symaskinen! Det behövs verkligen ibland! Och som sagt! Man blir lite ringrostig när man låtit den stå ett tag, men inget som inte går att smörja upp! :0) Och du är inte ensam om att ha lagt ut mönstret fel! Det har hänt mig med en gång! Sydde en Luvtröja på beställning! Fick ett mail om att den va liiite i trångaste laget att få över huvudet! :0) Jag hade lagt luvmönstret fel på tyget och den blev helt stum i halsen! :0) Va bara att sy en ny! :0) Men som tur är går det ju att lösa! :0)

Heilt spesiell sa...

Godt det ikke bare er meg som plutselig kan finne på å klippe helt feil;)

Så bra at du fant sylyst igjen!

Strömming sa...

Igår klippt ejag ut samma mönsterdel tre gånger eftersom jag klippte fel alla gånger, glömde en gång sömsmånen i sidan, andra gången fålltillägget och tredje gången glömde jag också fålltillägget. Då insåg jag att just den här klänningen får ingen bred fåll, den får smal fåll. Sånt hönder, man klipper fel och tänker knasigt, Bara att ta nya tag en annan dag!