onsdag 5 januari 2011

Min symaskin och jag

Tänkte inleda det nya året med lite syalster. Fick ett syryck i går och idag, och med lite hjälp av jullovslediga syskon lyckades jag få ihop två tröjor till Sigge. Sixten var verkligen i behov av tröjor, i garderoben låg mest en massa bodys i st 80/86 och se bodys är enligt Sigge det samma som tvångströja ;o) Nä, vanliga tröjor vill grabben ha och det var det lite skralt med. Byxor däremot finns det i mängder, både i st 74, 80 och till och med nåt par 68 som fortfarande hänger med.
.
Jag släpade ner tyg, mönster, sax mm och klippte till alla delar nere vid matbordet. När stora barnen vaknade, framåt eftermiddagen med andra ord, satte jag dem till att passa Sixten medans jag sprang upp på övervåningen där symaskinen står, sydde en söm, sprang ner, nålade, sprang upp, sydde ännu en söm, sprang ner...ja ni fattar, motion fick jag på köpet;o)
.
Första tröjan blev den här


Bilar bilar och åter bilar ;o)


Har ju inte köpt tyg på evigheter men det här biltyget har legat ett bra tag i skåpet, har det även i rosa som Tuvis fick en mössa av i höstas. Blev lite pyamaskänsla på tröjan tycker jag men äh strunt samma, Sigge bryr sig nog inte :o)
.
Dagens tröja blev en "Top banana"-tröja, även detta tyg har legat ett bra tag och samlat damm. Samma mönster på båda tröjorna, Ottobre 4/2007.
Är inte helt nöjd med kantningen, får aldrig till det riktigt bra men med min antika symaskin får man väl vara glad att det över huvud taget ser ut som tröjor ;o)



Kul var det i alla fall att återse symaskinen igen, å kul var det att sitta i samma rum och sy som blivande 14-åringen som satt framför datorn och snackade med kompisar på Skype (heter det så?) hyfsat intressanta diskussioner blev jag vittne till *s*. Kul var det oxå att Almida blev sysugen och sydde färdigt sin nalle? kanin? som hon började på när Sigge låg i magen. Nalle-kaninen fick sen sova bredvid en glad Tuvis. Alltid trevligt med sällskap.
Nu får vi se om sylusten är här för att stanna eller inte, men det ligger en bit igelkottetyg och ropar på att även den ska få bli en tröja ;O) å lite randig velour som skulle passa som tunika till Tuvan, å lite...

2 kommentarer:

Mary sa...

Snygg tröjan var med apa! Funderar på att sy en pyjamas till min systers lilla tjej som är 2 månader. Hon har gaska stora fötter så alla i affären passar inte, några tips?

Lisa sa...

Vad fint det blev! Kul att se lite syalster igen :) Här har det inte blivit något på ett tag, det är så svårt att hitta tid!