onsdag 12 januari 2011

Sömn

Gah, att det ska vara så svårt att få sova lite i det här huset! Ja ja, jag vet att det finns de som har det värre och jämfört med när Tuvis var liten bebis så ska jag väl inte klaga, Sigge har redan från början sovit hyfsat ok på nätterna så man har väl kanske blivit lite bortskämd. Men nu har det varit lite stök om nätterna ett tag, gossen sover brevid mig (spjälsäng? varför liksom?) och flera gånger varje natt "vaknar" han och skriker som en gaphals och ska kramas kramas kramas, mysigt till en viss gräns men när högerarmen sedan länge sedan domnat bort och temperaturen under täcket stigit till nivå outhärdlig, och man helst av allt bara vill sova i fred då är det lite krävande att ha en styck snurrande Sigge bredvid sig som ska ligga med sitt ansikte upptryckt i mitt och klamra sig fast runt min hals.
.
I går var en sån där kväll då varken Tuvis eller Sigge hade några planer på att sova över huvud taget. Lilla Tuvisloppan hade under dagen varit iväg och fått två tänder utplockade under narkos och hade därför kommit lite i otakt med soveriet. Både hon och Sixten somnade klockan 18 och sov i 2 timmar och sen kan ni ju gissa hur trötta de var när det var läggdax, inte alls...
.
Klockan 22.30 gav till slut Sigge upp och Tuvis som fått alvedon låg nerbäddad i mitten av dubbelsängen och myste. 23.10 när man precis slumrat in själv började Sigge med sitt snurrande och skrikande, brukar somna om bara man låter honom ligga nära nära men nä inte igår. Argare och argare blev han, och då är det bara en sak som gäller, VÄLLING.
Staffan slänger av sig täcket och börjar gå mot köket, då skriker Tuvalie - Åååååh vad kallt det blev! och så börjar hon gråta. Kallt, ja och blött! när S slängde undan täcket så var det bara det att Tuvis hade en mugg med vatten i handen som då givetvis hon, jag och halva sängen fick över oss :( Fram med handdukar, bort med täcken och blöta kuddar, nytt nattlinne på Tuvis, ny tröja till mig, i med välling i Sigge, släcka lampan, sova....eller nä...efter nån halvtimma kvider Tuvis, mina byxor är blöta och kalla, -jamenalltså du skulle ligga PÅ handdukarna inte UNDER!! Upp och byta till torra kläder, igen, släcka lampan, klockan är nu framåt 01, sova...
.
Sen sätter karusellen igång igen, Sigge skriker, kramas kramas kramas, sjunga lite svängiga vaggvisor, vad sägs om Trollmors vaggvisa? Nähä inte den, den blev han ännu argare av. Blinka lilla stjärna då? Ja ja ja den kan funka...eller...näpp...Lilla snigel då? Jo men nu så, nu lugnar han sig och verkar somna om...snark...OOOOOIIIIOIIIOIOIIIIII...oj då råkade jag somna och sluta sjunga, förlåt lille unge men klockan är 03.30 och jag är faktiskt rätt trött nu, men here we go again...Lilla snigel akta dig, akta dig, akta...
.
PIP PIP PIP, nämen titta nu ringer väckerklockan, vad trevligt då får vi ju stiga upp, jippiiii, god morgon världen oh vad jag känner mig utsövd idag! ;o)

1 kommentar:

Lisa sa...

Visst är det jobbigt! Jag har ju bara en unge, men han klarar att hålla oss vakna rätt bra på egen hand. Han håller också på och snurrar och ska kramas och ligga alldeles nära, men inte somnar han för det! Han skriker inte, men däremot massor av gnäll. Bärsjal är det som gäller, då sover han.

Hoppas alla ungar börjar sova bra snart!