torsdag 9 april 2009

"butik" TuvaLiten

Sådärja, nu har mamman lyckats knåpa ihop en liten hemsida för TuvaLiten. "Butik" TuvaLiten närmare bestämt, där jag kommer lägga in lite kläder till försäljning (lilltösens garderob är för länge sedan överfylld och mamman bara måste fortsätta sy)

Klicka här för att ta en titt i "butik" TuvaLiten

Mitt "hemliga" projekt var alltså inte så märkvärdigt :o) Men med min skrala kunskap om Htlm-koder, photoshop (ja just det, om någon snäll varelse skulle vilja förklara för mig hur jag kan få till vit bakgrund på mina bilder på ett smidigt sätt som inte tar 1 timma/bild, så vore hela min familj evigt tacksam *ropar Maaaadeeeeleeeene*) mm mm, så är jag ändå rätt stolt över mitt projekt.
Nu ska mamman umgås med sin familj denna torsdagskväll (om de fortfarande känner igen henne, det har nog blivit liiite många timmar framför datorn senaste tiden) och så kanske det blir lite tid över för symaskinen framåt kvällen/natten...


12 kommentarer:

Madelene sa...

Jaaaaaaaaaaaaaaa! :0) Välj Arkiv, välj Ny, ställ in på bakgrund: vit, fixa med det du ska fixa, och spara :0) voila! Prova så får vi se om jag har rätt. Kan ha fel ;0)

TuvaLiten sa...

Jo men alltså, finns det nåt lätt sätt att liksom klippa ut själva motivet? Nu förstorar jag bilden en massa ggr och sitter sen och suddar längs konturerna = tar vääääldigt lång tid! Å sen lassogrejen runt mina suddlinjer och fyller bakgrunden vit. Pust!

Madelene sa...

Aha! :0) Använd magnetlasso...kör runt objektet, högerklicka och förfina kant...ställ in som du vill ha det! klicka ok. tryck Ctrl och C för att kopiera. Välj Arkiv och Ny ställ in som jag sa tidigare och tryck sen Ctrl och V. Då hamnar objektet i den nya du öppnade. Tryck sen Ctrl och T så kan du ändra storlek på objektet genom att dra i hörnen. När du fått den storlek du vill ha så klicka bara på något verktyg så kommer en ruta upp och frågar om du vill...nu har jag engelsk version så då står det apply, men välj kanske det står på din om du har svensk version. Spara som .png fil.

Sandra sa...

Istället för att beskriva har jag hittat en bra sida med förklaring på just detta. Hur man frilägger en bild. Hoppas att det kan hjälpa.

http://www.webdesignskolan.se/photoshop/frilagga_bilder_ps6/frilagga_bilder_ps6.htm

Roligt att du fixat en butik. Fin!

Sandra sa...

Wow, prova det som Madelene sa istället =)
Har provat det direkt jag läste det och det fungerade ju jättebra. Tack så mycket Madelene!
Nu är de slut med trollstavar för min del =)

Madelene sa...

He he :0) Ja men annars är länken Minelo skickade bra med! Men PS är svårt att lära sig genom beskrivningar, man ska gärna sitta och trixa själv för att få bäst resultat och lära sig.

Madelene sa...

Fin butik! Ser riktigt proffsigt ut :0)

TuvaLiten sa...

Aha! Nu har jag lite att prova, tack båda. tänk att det finns så hjälpsamma människor på nätet ;o)

Madelene sa...

På nätet finns allt vet du väl ;0)

Madelene sa...

Ja, det är roligt att sy till nån som kan säga vad hon tycker :0) Oftast så gillar hon kläderna , men ibland får man höra vad man sytt för skräp :0)

Angående PS :0) När du kört runt objektet med magnetlassot så högerklickar du inom konturen du nyss fått fram och väljer förfina kan. där kan du dra och ändra i en massa saker som gör att kanterna ändras på det du just klippt ut. Sov på saken, men trassla inte in dig i lassot inatt :0)

Anonym sa...

Jättefint du har fått det i shopen. Grattis till premiären! *blommor och lyckatill*

Jag vill också få till en vit bakgrund men jag har bara illustrator när det gäller adobe och jag vet iiinte hur det fungerar.

Anonym sa...

Whao, jättefint ju! SYnd att mina trollungar är lite för stora...
Jättefina saker och återigen, vad praktiskt att kunna sy kläderna själv!
Lycka till coh Glad Påsk!