lördag 9 maj 2009

Här var det hi här var det hå, här var det glada älgar!

Lördag kl 13.30



Vi har i flera veckors tid haft tre stycken älgar som nästan dagligen går och lufsar här på åkern. Sista veckan har det dock bara varit två, antagligen har den lilla fjolårskalven stötts bort nu (eller?? vad vet jag om älgar ;O)??) I dag lyckades vi i alla fall fånga de två på bild, attans vilka stora djur det är! Fasar för om de ger sig ut på vägen, nu stod de bara ca 10 m från vår 90-väg, och det är ju tyvärr inte alla som sänker farten även om det kommit upp varningsskyltar, hua. På bilderna ser det ut som om älgarna vore inhägnade bakom det vita staketet, men så är det alltså inte, vägen går där emellan.




Tydligen väldigt gott gräs som växer här i byn!




12 kommentarer:

Heimlaga sa...

Visst är de imponerande djur! Förra vintern hade vi tre som hängde kring våran gård av och till(och vi bor i stan...).Vaknade en morgon och såg en stor skugga utanför-en älg stod typ 5 m från sovrumsfönstret...

LillaBarn sa...

Vi brukade träffa på en massa älgar när vi var ute med hästarna,men det var många år sen jag såg en älg nu... Här finns det banne mig bara kackerlackor och fiskmåsar...

TuvaLiten sa...

Hellre en älg i sovrummet än kackerlackor på huvudkudden ;O) (Tuvalitiskt ordspråk)

Madelene sa...

Jag har med stött på mycket älg när man varit ute på ridturer :0) Och en gång när jag va ute med hunden vi hade då så blev jag jagad av en älgtjur! Förra sommaren hade min mamma två björnar boendes på åkern utanför hennes hur i flera dagar! Kan tillägga att hon backade upp bilen på altanen varenda gång hon kom hem och björnarna stod bakom husknuten :0)

TuvaLiten sa...

BJÖRNAR!!! Gulp...då vet i katten om jag vågat gå ut, fast å andra sidan, hade jag sett två björnar här på åkern i Småland så hade det kanske varit bäst om jag stannat i sängen och fått medicinering mot mina hallucinationer ;O)

Madelene sa...

He he, ja här uppe kryllar det av dom :0) Så ingen ovanlighet att se björn så, men att ha dem inpå husknuten är ju en aning påträngande :0) Varg finns det gott om här med...många hundar som blivit tagna under promenader och jakt mm. Vargspår över hela gården en morgon när vi vaknade då vi bodde ute i skogen...då känns det lite läskigt! Vi har haft en incident här uppe med en person som skulle gå ut för att hämta ved en vinterkväll och hade hunden med sig, hunden kom aldrig när hon ropade...hittade hunden morgonen efter bakom huset halvt uppäten! Det hade vargarna gjort medan hon bar in veden....känns inte allt för tryggt att släppa barnen ute på gården inte! Och vid ett annat tillfälle ringde en granne till en person och sa åt henne att ta in barnvagnen med en bebis som låg och sov middag...då sprang en flock med 7 vargar prrecis förbi grannens garage på väg mot huset där barnet sov.

TuvaLiten sa...

Okej, jag ska aldrig flytta norrut hör jag, jag nöjer mig med våra grävlingar, möss, älgar, rävar och en å annan mördasnigel ;O)Fy vad ruggigt med en flock vargar utanför husknuten, hua!

Madelene sa...

Ja, men det är ju då om man bor en bit utanför samhället...förhoppningsvis...hehe! Ifjol höll jag på att bli tokig! Höggravid och lättirriterad som tusan! Och så hade vi påhälsning av en uppkäftig räv! Satt utanför och stack in huvudet i kattluckan varje natt flera ggr och skällde på våra katter!!! Jag kastade sten och leksaker! Gick ut och försökte skrämma iväg den, den vände bara på sig och gäspade åt mig, eller sprang ett varv runt huset för att sen vara tillbaka i kattluckan! Ringde polisen som tyckte att vi skulle kasta vatten på den!?!? När man redan kastat både sten och leksaker? När dotterns alla barbiedockor hon hade ute låg söndertuggade och halvt uppätna så ringde vi en jägare som kom med en rävfälla! Sen dess har vi inte sätt skrället igen! Och det enda vi hade i rävfällan va våra egna och grannarnas katter! Och vi bor inne i samhället nu, så påhälsning av rävar va ju inget man väntade sig precis! Men roligt ändå när vilda djur kommer och hälsar på, man blir facinerad av dem...och riktigt fina bilder du fått på älgarna! De verkar inte alls störda av att ni står där och fotar dem heller :0)

Ulrica sa...

Fina bilder :)

TuvaLiten sa...

He he, ja rävar kan vara nog så lustiga, och irriterande! Inte nog med att rävskrället tog alla våra höns, han plockade även med sig ungarnas "foppa-tofflor" som de lämnat ute vid studsmattan ;O)

Madelene sa...

Ha ha! Ja de verkar vara tokiga i plast! Skor är en favorit bland rävar! Har hört många som blivit av med just skor.

Madelene sa...

Synd på hönsen!