söndag 10 maj 2009

Bland elefanter, insekter, gipsade ben och blommor


Bestämde mig för att virka en elefant också till barnens syssling-pyssling E som blir 2 år (bra förslag Madelene!) Denna gång inhandlade jag mig en ny virknål i mindre storlek (2,5), enligt beskrivningen så ska det vara nr 2 på nålen och till första elefanten använde jag en nr 3,5 så det är därför det skiljer lite i storlek på elefantisarna.



Kanske det blir något mer ihoppysslat till lille E som efter ett väldigt oturligt fall nu får fira sin 2-års dag med gipsat ben :O( lille stackaren. Visst måste han få extra mycket presenter då!



Förutom elefanten gav jag mig dessutom på att virka en liten insekt. Meningen är att det ska vara en nyckelpiga, men eftersom det inte fanns något rött garn i gömmorna fick det bli en hittepåinsekt, och utan prickar. Insekten virkades med dubbelt garn, vilket gick rätt bra men lite knepigt var det allt att hålla reda på alla trådar hit och dit. Den lille filuren tjänstgör nu som nåldyna, kanske kanske mamman kan hålla ordning på sina knappnålar nu ;O)
.
Å ute i trädgården blommar det för fullt...





14 kommentarer:

Madelene sa...

:0) Jag bara älskade den första du gjorde så jag tyckte att det vore en självklarhet för en liten 2 åring att släpa runt på en sån i snabeln :0) De är bara föööör söta! När jag väl sätter igång och när jag fått min kurs av mormor ska jag virka flera stycken och fylla MIN säng med! Om jag nu lär mig virka :0)

Anonym sa...

JÄttesöt elefent och även "baggen".
Självklart ska den lille med brutet ben ha extra många presenter!! Måste ju ha nåt att pyssla med då han kanske sitter mest still....

Heimlaga sa...

Vilken jättesöt elefant! Den nya ser gladare ut, "storebror" verkar lite bekymrad...

TuvaLiten sa...

Heimlaga; du har rätt! Har inte tänkt på det själv innan men visst ser "storebror" bekymrad ut. Kanske det beror på att jag höll på att virka det sista på ögonen den där otäcka kvällen för tre veckor sen, när allt vändes upp och ner. Var först inte säker på om jag skulle fixa att göra klart den första elefanten, var livrädd för att telefonen skulle ringa igen om jag satte mig ner i "virkstolen". Så på sätt och vis är det en sorgsen elefant...

6-barns mamma sa...

Tycker elefanterna ser så fina ut, lustigt hur sinnesstämmning kan påverka utseendet! För den sista elefanten ser gladare ut.
Jag tänker på dig, och hoppas verkligen att din mamma snart ska bli bättre!
En stor kram sänder jag dig!

Ulrica sa...

Jättefina elefanter iaf :) Stackars liten, det kan inte vara lätt att vara två år o ha benet i gips :(

Ahlard sa...

Haha vad coola, jag är avis. Kan inte virka. Verkligen superfina

Fia sa...

Så fina och vilken bra present!

LillaBarn sa...

Jag vill också kunna virka... Så himla söta!!!

6-barns mamma sa...

Jag satt och titta på din sida med Trollet i knät, titta säger hon en nyckelpiga o elefant! Så nyckelpigan kan ju inte vara dålig, hon såg ju direkt vad det var!

Maria sa...

Älskade de små elefanterna, de var ju skit coola :)

Maria sa...

Älskade elefanterna, de va ju skit coola :) Vill också kunna göra sånt där. Tycker mycket om att pyssla med tyger och garner är jag inte speciellt bra på.

Anonym sa...

Jätte fin elefant! Vart har du hittat mönstret till det?

TuvaLiten sa...

Mönstret kommer från Stoff o Stil :o)