torsdag 14 maj 2009

Sykurs kanske??


Hur många försök behövs för att få till en bra solhatt? Ja det kan man undra! Hade ett mönster som jag tidigare sytt efter men nu var jag sugen på att göra en annan modell, var inte riktigt nöjd med brättets form på mitt gamla mönster. Hittade en sköldishatt (me&I) i byrån som jag försökte apa (haha) efter.
-Första försöket gick si så där, brättet blev bra men själva hatten blev lite "kort".
-Andra försöket, nja...nu såg det mer ut som en trollkarlshatt, alldeles för hög. Bestämde mig för att använda mitt gamla mönster till själva huvuddelen tillsammans med det nya brättmönstret.
-Tredje försöket, ja gissa hur stor chans skulle det vara att brätte och huvuddel passar ihop...fram med måttband (ja lite sent påtänkt kanske).
-Fjärde försöket, märkligt att ett mått kan ändra sig från gång till gång (aha man kanske ska vara jättenoga med sömsmånen, nu vet jag det!)...sprätta...klippa nytt...sprätta...
-Femte försöket, jomen nu så, en helt ok hatt som får bli present till syssling-pysslingen. Då är det väl bara till att sy en likadan till Tuvis eller? Hmm...å så var det det där med sömsmån...tur att Tuvis har ett litet huvud!




Vad har vi då lärt oss av detta hattprojekt?


* Jo, det skadar inte att köpa hem myyyycket tyg, om sen tyget är av en billig variant är ett stort plus.


* Det gör faktiskt väldigt ont att sticka sprätten rakt in i armbågen (hur den nu kunde hamna där??)


* När man ska trycka på tyg med textilfärg, är ett hett tips att trycka innan man sytt ihop hela eländet, det känns rätt trist att behöva slänga ett färdigt plagg bara för att man missar med sista stämpeln ( ja det hade säkert alla andra redan listat ut men inte mamman inte!)


* Visst är det kul att pyssla tillsammans med barnen men det underlättar helt klart om man inte har en 2-åring som hjälper till med färgen, och så slipper man köpa ny soffa eller tapetsera om = dyyyrt ;O)

Tyg: oblekt bomullstyg från S&S ( 19 kr/m det tackar vi för!!)
Färg och stämplar (eller Klichéer som det så fint heter): Panduro

4 kommentarer:

LillaBarn sa...

Jättesöt hatt, och gulligaste modellen!!! Tryckeri har jag inte vågat mig på ännu, mest för att jag vet att min lillgumma kommer tt vilja hjälpa till. Och som du nämnde blir det lätt lite kladdigt då...

Madelene sa...

Har jag inte kunnat få se bild på när du sätter sprättaren i armbågen :0) Så jag vet hur jag i bild absolut inte ska göra!!! I övrigt väldigt tjusig....kanske lite väl överarbetad av din beskrivning att tolka...;0) Jag hade kastat skiten efter andra försöket...beundrar ditt tålamod! Jag har nog haft sprättaren i knäskålarna med och inte bara armbågen efter så många försök! Men resultatet blev ju superbra! :0)

6-barns mamma sa...

Vad fin hatten blev, beundrar ditt tålamod! Här vet jag inte om det blivit nån hatt... om det varit jag.
Overallen tycker jag är så fin, har du sytt fast lappar med blommor, eller är dom broderade på overallen?

TuvaLiten sa...

Nä skam den som ger sig!!

6-barns mamma: ja blommorna är utklippta från en gammal gardin/kuddfodral och sen påsydda.