tisdag 6 januari 2009

Efter vinter kommer vår

Familjen har inte haft någon vidare bra start på året, alla ligger mer eller mindre nerbäddade med feber och hosta. Å så är det så KALLT! Just idag är det dock mildare men i gårkväll hade vi - 18, brrrrr. Lilla jag har inte ens varit utanför dörren än på det nya året, men en som trotsar kylan är Trolle! Han verkar inte bry sig om att marken är frusen och att han har snö i håret, lika glad är han ändå. Men han viskade till mig att han också längtar till våren, att syrenbersån ska fyllas med gröna blad och doftande blommor, att höra humlornas surrande och se den första citronfjärilen flaxa förbi. Vilken härlig tid som väntar!


Till och med ladugården fryser, mamma är glad att vi inte har några djur ute längre. Ett år när det var runt - 20 fick mamma hämta in några djupfrysta hönor och tina upp dem inne vid kaminen, efter nån halvtimma i värmen var de okej och kunde flytta ut igen. Hästarna däremot var alltid förtjusta i kylan, hur kallt det än var vägrade de gå in i stallet.

Höll ju på att glömma, måste ju berätta om hur natten gick! Somnade i mammas säng men tydligen bar hon genast in mig i mitt rum (hon är visst lite envis), efter några timmar vaknade jag och ropade, mamma kom in och kröp ner i min säng (mysigt) jag somnade om direkt (det gjorde visst mamma oxå) men efter nån timma eller två fick hon kramp i benen och smög tillbaka till dubbelsängen. Sen sov jag alldeles själv ända fram till 7.30 då jag tyst tog gosen Mimmi under armen och smög in i mammas säng där vi myste ett par timmar till.
Det första pappa sa när han vaknade i morse var, - Vi vann!!! Men jag tycker nog att vi kan säga att det blev oavgjort i natt, mamma höll ju mig sällskap ett tag (hon har förresten ont i hela kroppen idag, min 70 säng är nog inte bygd för vuxna).

2 kommentarer:

Anonym sa...

HEJ!
Hamnade in på din fina blogg via aff - förmodar att din mamma håller till där :-)
Vad fint troll - blir lite sugen på ett troll som skulle smyga omkring här vid Kråkslottet också!
Ha en fin vinter!

TuvaLiten sa...

Hej o välkommen! Alltid roligt med nya besökare, det tackar vi för, jag och trollet;)