onsdag 28 januari 2009

Frukost PÅ sängen

Alltså, fy vad det ska vara besvärligt det här med att lära sig prata, JAG tycker ju att det räcker med de få ord jag kan, mamma, pappa, tuttä och glass kommer man långt med, men mamma och pappa tycker att jag ska utöka mitt ordföråd och försöka tala om vad jag vill ha istället för att bara peka och skrika. Men vet de hur svårt det svenska språket faktiskt är? Spelar det nån roll om det heter "frukost på sängen" eller "frukost i sängen"? Tydligen är det en stor skillnad på dessa två liknande meningar, jag fattar inte varför!

I morse tyckte jag synd om mamma som verkade lite trött (vi brukar ha lite dispyter om huruvida det är morgon eller natt) så jag tänkte överraska henne med frukost i sängen, eller PÅ sängen dåda om det ska va så viktigt. I allafall, jag smög mig ut i köket och fram till skafferiet (mamma var tydligen lite vaken men hon trodde att jag lekte i bunkskåpet) där jag plockade fram det jag trodde att mamma ville ha som frukost. En tepåse, flingor och så en saftflaska. Tepåsen var jättebesvärlig att öppna, kartongen gick lätt och själva påshöljet, men sen fick jag minsann pillra jättelänge innan jag lyckades få hål på det eländiga skalet så att alla tesmulor kom ut. Men det gick tillslut, tyvärr hade jag inte så många "smulor" kvar i handen när jag kom in till sovrummet, det mesta hamnade som ett spår på golvet. Eftersom mamma fortfarande låg kvar i sängen och bara mumlade när jag la tesmulorna på hennes nattduksbord, skyndade jag mig iväg efter flingorna. Stack ner handen i paketet och öste ur några nävar flingor bredvid mamma som vänt ryggen till och inte var riktigt med på vad som hände. Därefter hämtade jag saftflaskan, den var supertung, och helt omöjlig att öppna så därför släppte jag helt sonika ner den i mammas huvud, DUNS! Mamma var vaken.

Så ni ser, det är inte lätt det där med i eller på, nä jag fortsätter nog med mitt eget språk ett tag till, huvudsaken är ju att de ger mig glass!

2 kommentarer:

Anonym sa...

åååh haha vilken härlig frukost!!
I eller på - va fasen så himla viktigt kan det väl inte vara?!
:-)

Anonym sa...

Ja, herregud, hon kan ju det viktigaste :)Och är hon smart kan hon ju fixa milkshake= tutte + glass ;) Jag kommer ihåg när jag skulle vänja av ett barn som gick mot 3 1/2 års åldern (ja, jag vet det var i längsta laget) och kletade in bröstet med senap, tyvärr funkade det inte men det var iaf ett bra försök :)