söndag 1 mars 2009

Ett mysterium

De senaste dagarna har Ronja (vår hund) varit helknäpp, hon springer runt i huset med nosen i golvet och är helt hysterisk. På nätterna hoppar hon ner från sängen (ja vår lilla vovve FÅR sova i dubbelsängen) flera gånger och springer ett varv i huset, gnällandes. Det är alltid till "gammelrummet" hon sätter sin kos, i går följde mamma efter henne för att se vad det var hon var så upprörd över. Ronja stannar mellan ett skåp och soffbordet, och börjar glo rätt ner i golvet. Hon står så en lång stund innan hon börjar krafsa på golvet. När mamma lägger sig raklång med örat mot golvet hör hon - mimmimimi mimmimimi... Varje gång mamma knackar i golvet, svarar det mimmimimi mimmimimi!!!???? Det är fler än en, vad det nu är, för efter första mimmimimiet kommer en hel kör! Musungar? Fågelungar? eller kanske rent av kattungar?


I dag har ljudet flyttat sig nån halvmeter längre bort, men så fort man knackar i golvet svarar de små. Mamma är uppgiven, vad sjutton är det som bor under våra golvplank? Mest troligt är väl kanske musungar, men borde de inte bli rädda och vara knäpptysta när man pratar med dem, istället för att "svara"? Fågelungar, vilka fåglar har ungar nu, mitt i vintern (eller är det redan vår ) och vilka fåglar bygger bo UNDER ett hus? De brukar väl lägga sina ägg i fågelbon högt uppe i träd, eller? Som ni märker är mamma ingen biolog ;-) Helmysko är det, och det bär sig väl inte bättre än att vovven får en hjärtinfarkt snart av allt nosande och spekande, och tänk om nyfikna mamma plockar fram cirkelsågen jisses vilket renoveringsprojekt vi kan ha att se fram emot;-) Nä, i morgon ska mamma och Tuvis försöka lysa med ficklampa utifrån in i hålen i husgrunden och se om det lyser några ögon i mörkret, fortsättning följer...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men så spännande! Jag är sjukt nyfiken så jag skulle bli galen av att inte få veta!!! Cirkelsågen är väl i det mest drastiska laget...men vad gör man inte för att få veta:)
Hoppas du reder ut det!!
Och glöm inte berätta!

6-barns mamma sa...

Nyfiken på vad det är blir jag, men sååå glad att det inte är hos mig... har lite småkrypsskräck tror jag. Har dock alltid intalat mina barn att dom tycker om småkryp men jag gör det inte, endel tycker om och andra inte. Så ingen av mina barn är så rädd som mig för småkryp, typ spindlar, ormar, maskar, möss, råttor, gråsuggor, skalbaggar mm.
Hoppas dock att du inte behöver ta till cirkelsågen! Maken kanske inte blir så glad då, fast hade ju varit roligt att se hans min när han kom hem och du sågat upp golvet!