onsdag 11 februari 2009

Blöjlös


Tidigare har jag inte varit intresserad av att sitta på pottan, vem vill sitta still sååå länge liksom, när man kan busa på som vanligt med blöja och kanske bara stanna upp en sekund. Men igår när mamma skulle sätta på mig en ny blöja sa jag bestämt Nää-ä! Hon frågade flera gånger men jag vägrade. Så efter en stund gick vi in på toaletten och mina två pottor plockades fram, först satt jag på den ena, länge, jag satt å satt å satt, titta ner och sa -Ssssss Nä-hä, satt å satt å satt, -Ssssss Nä-hä, så där fortsatte jag en lång stund men det blev inget resultat. Bytte till min blåa potta, kanske den var bättre, jag satt å satt å...-Sssssss Nä-hä...det funkade inte där heller. Pekade på blöjan som låg på golvet, mamma frågade om jag ville ha blöja istället, Nää-ä sa jag och skakade på huvudet. Sen ville jag prova på den stora toaletten, satt där tills knävecken var illröda och mammas armar domnat bort, men -Sssssss Nä-hä, inget.

Nu hade nog mamma och jag ockuperat badrummet i säkert 20 min och det började bildas en lång kö utanför (pappa, om du läser detta - Snälla snickra klart toan uppe!) så mamma plockade än en gång fram blöjan men jag bara skakade på huvudet -Nää-ä! och slängde iväg den på golvet, jag är ju stor tjej nu, förstår inte mamma det?

Det blev till att springa nakenfis en stund, och jag misstänker att mamma faktiskt glömde bort att jag inte hade någon blöja. Rätt som det var när jag lekte som bäst, kände jag att nu är det nog läge att besöka den där pottan, sprang det fortaste jag kunde in på toaletten, men jag hann bara en liten bit innanför tröskeln innan jag...hrm... pölade, men nu hade jag i alla fall kissat på toaletten (nu var vi där igen, på eller i, inte så viktigt va). Nu när mamma frågade om blöja, nickade jag och sa Mm-m, nu var jag ju färdig med kisseriet så då var det okej att ta på den igen.

I morgon kanske jag kör blöjlöst igen, om jag har tid att sitta still förstås..

Ps: Förlåt storasyster, men du borde faktiskt lära dig att inte slänga ditt nattlinne hur som helst på golvet, en liten olycka händer så lätt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh duktig tjej ju!!
Alltid en början och du har rätt - i eller på är inte så stor skillnad! :-)
Kör hårt!

6-barns mamma sa...

Vilken duktig tjej!
Mitt troll är superduktig på att hålla sig tills blöjan åker på, kan hålla sig flera timmar... . Sätts det sen på en blöja så kissar hon på en minut!!!! Måste ju bara vara viljan det handlar om, men vad gör man...? Dom andra barnen tog man av blöjan, dom kissa på pottan och dom blev torra på några veckor. Vad gör man med en 3-åring som vägrar??!! Tips?

Anonym sa...

Ja, men det var ju i närheten iaf :) Alicia har gått på toan i snart ett halv år när hon ska hmm, nr 2 om man säger så ;) men kissar gör hon i blöjan. Förra veckan ville hon också vara blöjlös och det gick ju bra en stund ;) sen råkade hon kissa på hallgolvet(på bamsetröjan, inte bra) och hinna halka i det också(ännu värre) så sen ville hon ha blöja igen.
Tack för uppmuntran på min blogg, håller tummarna för din son, han och jag är nog nästan på samma nivå ;)