onsdag 4 februari 2009

En harmonisk morgon

På vardagarna brukar mamma och jag mysa ensamma vid frukostbordet, när alla andra är i skolan och på jobbet. Mamma tycker det är skönt att få äta i lugn och ro och bara få rå om mig, njuta av en stor kopp te, bre några delikata mackor med massa gott pålägg och grönsaker på, läsa några rader i morgontidningen...

...HAHAHA, gick ni på den! Skulle inte tro det va, vi snackar om 1 st MIG här, idylliska frukostar ligger inte på 10 i topplistan över vanligt förekommande händelser;-)


Mamma slänger in en mugg vatten med tepåse i micron, 2 min, under tiden vattnet blir färdigt serveras jag en tallrik flingor med mjölk. Men just idag vill min docka oxå ha frukost och tillslut fattar mamma galoppen och dukar fram en extra tallrik. PLING, vattnet är klart, men nu flyter bordet av mjölk eftersom osmarta mamman gav dockan en flat tallrik och det funkade inte alls när jag skulle dela med mig av flingorna, fram med disktrasa. Brödet ser inte så smarrigt ut (någon orkade inte handla igår) så mamma plockar fram frallor från frysen, ut med tevattnet från micron, AJ hela muggen är skållhet, in med frallorna, spola mammas brända fingrar under vattenkranen. Ooops, det gick visst inte så bra att dricka mjölk från tallriken, det mesta hamnade i mitt knä, fram med disktrasan. Oj, mamma glömde frallorna i micron, jaja de är ju inte djupfrysta längre iallafall...hm..lite disktrasekonsistens över de runda bullarna men det får duga. Aha inget pålägg kvar i kylen, jo men där ligger visst en liten ostkant, undra när vi köpte den? men ost ska väl lagras för att bli bra så...Mer mjölk i knät, mamma springer runt och letar efter min mugg, aj speta i foten, eller stock är nog en bättre beskrivning, fram med nål och pincett. Så där, nu kan mamma sätta sig till bords med sitt avsvalnande te (läs iskalla) som smakar blä eftersom allt socker i huset tydligen oxå tagit slut, och äta sina "nybakta" frallor/gummidisktrasor som nu dessutom blivit extra mjuka av mjölkpölen som sakta runnit över till mammas plats. Ja och jag, jag är såklart redan färdig med min frukost och nu vill jag ner på golvet och leka med min mätta docka som har Cornflakes hängande på näsan men först vill jag ha torra kläder, å ny blöja, å kunde man kanske få be om en glass nu efter frukosten, och oj vad klockan blev mycket, nu måste vi skynda till affären så att vi kan handla hem lite mat till lunch. Lunch, det brukar mamma och jag äta i lugn och ro, alldeles själva, bara sitta och mysa...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, jag gick på det! Min morgon har väl inte varit riktigt så dramatisk, det svåraste här är att få Lisen till att sitta i sin stol och inte krypa upp på bordet eller trilla i golvet, så man får äta med en hand, idag när jag plockade ner henne från bordet för 10 gången sa jag till henne lite strängt, sitt still, varav hon började skrika och jag fick skäll av mannen för att jag var elak. Sen tog han henne i knät resten av måltiden, vilket kommer att resultera i att Lisen lär sig att lyda? Glöm det! Här hälls det ut grejer med hela tiden, hälften äts/dricks och hälften rinner ut med bordet.

Anonym sa...

Skrattar hejdlöst och tårarna rinner nästan över din sköna beskrivning... Härligt!
Tror jag ska äta lunch nu, i lugn och ro också! ;-)